søndag 22. januar 2017

GDT 2016 i TPC - minialbum

Jeg har vært så heldig å bli valgt ut til å være gjeste DT hos The Paper crafting i 2016.
Dette er min sjette og siste artikkel for magasinet. Her kommer det jeg har skrevet:

Inspirasjon/bakgrunn for prosjektet

Da var tiden kommet til mitt siste prosjekt som gjestedesigner. Denne gangen har jeg laget et album. Jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke dette albumet til så jeg har laget det slik at jeg kan gi det bort eller bruke det selv. Det første jeg gjorde var å finne kartong og mønsterark som jeg hadde lyst til å bruke. Jeg fant også fram noen dies og stempler jeg trodde jeg kunne bruke.



Forklaring
Nå har jeg mønsterark og kartong som passer sammen. Første valg som må gjøres er å bestemme størrelsen på albumet, og for dette faller valget på sider som er 6 1/4’’x 6 1/4’’. Jeg finner frem verktøyet og utstyret jeg trenger for kunne laget albumet.

Starter med å skjære til, score og brette alle sidene i albumet. Lager også ferdig alle flipper og fester de der de skal være. De kantene som skal få en bord, punsjes nå som det fortsatt er enkelt å håndtere sidene. Så setter jeg sidene sammen før de pyntes med mønsterark. Skjærer til mønsterarkene, men har bare litt lim midt på siden, sånn at de kan tas av hvis jeg får behov for det seinere. Jobber mye fra start til slutt i albumet og gjør en og en ting før neste ting blir begynt på. Deretter begynner jeg foran i albumet igjen, og går igjennom sidene og bestemmer hvordan de skal være. Samtidig som jeg gjør dette limer jeg fast mønsterarkene og skjærer til og stanser ut de fotomattene som skal limes fast i albumet. Så er det klart for å lage forsiden, baksiden og sette hele albumet sammen. Innbindingen som er brukt på dette albumet er fra Karthryn Scraps (http://www.kathrynscraps.com/ ).






Det som gjenstår nå er å pynte alle sidene og utsiden av albumet. Helt først i albumet lager jeg en "falsk" waterfall for å lage plass til flere biler. Bakerst i albumet lager jeg en Twist and Fold med plass til flere små bilder.





Har også laget en video som viser hvordan det ferdige albumet ser ut:





Jeg har brukt
  • MISTI, Scoreboard, skjærebrett og Tool’n one fra Spellbinders.
  • Lim, tape, 3D lim og ATG.
  • 12’’ * 12’’ chipboard – Bazzill.
  • A4 kartong i elfenben – Play Cut.
  • 12’’ * 12’’, 8’’ * 8’’ og 6’’ * 6’’ mønsterark fra serien God Ol’ Sports – Graphic 45.
  • Svart tusj – Zig.
  • Distress ink, Frayed Burlap – Ranger.
  • Archival ink, Potting Soil – Ranger.
  • Magneter – ukjent.
  • Inktense 24 fargeblyanter – Derwent.
  • Deep edge borderpunsjer – Martha Stewart.
  • Fotohjørne punsj – Martha Stewart.
  • Kamera stempel - Marianne Design.
  • Journaling stempel – ukjent.
  • Fri som fuglen stempel – Papirdesign.
  • #denfølelsen stempel – Staz
  • Hastags jul stempler – Papirdesign.
  • Bird Crazy stempler og dies – Sizzix.
  • Fall Owl Border die - Cottage Cutz.
  • Stacked Star die – Simon Says Stamp.
  • Small Stitched Leaves dies – Lawn Fawn.
  • Small Stitched dies – Lawn Fawn.
  • Tim Holtz mixed media die – Sizzix.
Takk for at du titter innom :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer. Ha en flott dag :)

Kort

Kortet i dag er et mini slimline kort og det er ikke laget til en spesiell anledning. Basen er kremfarget kartong. Panelene er stanset ut me...